ŁEJERY

               

Wróć  • Teatr gromadny  • O ognisku  • Na zielonej trawce  • Ale cyrk  • Lokomotywa  • Kolędy domowe  • Opera o Kolumbie  • Romeo i Żulia  • Przygody Smoka Bonawentury  • Alicja w krainie czarów  • Dzieci też mają głos  • Masz prawo do swych praw  • Imprezy szkolne

Strona autorska

Wróć

Spektakle w metodycznym sosie

Wróć


             
 

    strona 1/2  

Lokomotywa   (cz.1)

 

Pomysł zabrania się za „Lokomotywę” podsunęło mi przed laty trzech panów, którzy wyrecytowali ją w sposób mistrzowski. Był to popis dykcji, interpretacji, a przede wszystkim synchronizacji. Skład tercetu to: Piotr Fronczewski, Daniel Olbrychski i Wojciech Pszoniak. Trzech panów zamieniłem na 20 dzieci i tak zaczęły się niezwykłe spotkania z lokomotywą. Zabawa z ruchem, rytmem, rymem, gestem, słowem, onomatopeją. Oto skrótowa prezentacja pięciu spotkań z lokomotywą, które są przykładem łączenia procesu dydaktycznego z zajęciami teatralnymi – programowej istoty naszej szkoły.

Spotkanie pierwsze: „Stoi na stacji lokomotywa”

Wyprawa na dworzec kolejowy: odczytywanie rozkładu jazdy, korzystanie z informacji, zakup biletów, zwiedzanie przechowalni bagażu, obserwacja podróżnych, wsłuchiwanie się w odgłosy dworca, śniadanie w barze dworcowym, happening-wyliczanka: „Jedzie pociąg z daleka…”. Powrót do szkoły pociągiem. Ćwiczenia teatralne: pantomimiczne scenki z dworca wykonywane w jednolitym rytmie. Zbiorowa recytacja wiersza z interpretacją i w ustalonym rytmie (fragmenty).

 

Spotkanie drugie: „ Para buch!”

Poznawanie zasady działania maszyny parowej na przykładzie czajnika z gwizdkiem. Wyprawa do parowozowni.
Ćwiczenia teatralne: Onomatopeje. Puff-uff, buch-uch, sssss.
Ćwiczenia ruchowo-rytmiczne: Puff jak gorąco, Uff jak gorąco itd. Naśladowanie zapowiedzi peronowych z wykorzystaniem różnych przedmiotów, np.: kanki, dzbanka, rury papierowej, pudła gitary itp. Zbiorowa recytacja wiersza z interpretacją, inscenizacją, w ustalonym rytmie.

Dzieci „rozkręcają” się też artystycznie: nabierają gotowości scenicznej, umiejętności zagospodarowywania przestrzeni, sprawności ruchowej i rytmicznej. Rozwijają słuch muzyczny, poprawność wymowy, a przede wszystkim umiejętność współpracy w gromadzie. Pointą tej rocznej zabawy-pracy jest 10-minutowy spektakl. Spektakl-zabawa, w którym mimo zbiorowego wykonania i dyscypliny nie gubimy dziecięcej spontaniczności i radości.

 
 
     


 ℵ Strona startowa  ℵ Aktualności  ℵ Historia  ℵ Łejerska pedagogika  ℵ Opowieści filmowe  ℵ Dorobek artystyczny  ℵ Spektakle w metodycznym sosie  ℵ Wzbogacacze  ℵ Patronka  ℵ Nasza oferta  ℵ Kontakt  ℵ Lato z Łejerami  ℵ Kronika


kontakt

artystyczny Jerzy Hamerski
www admin
szkoła Łejery
im.Emilii Waśniowskiej